100 000 nimen raja häämöttää! Kuulumisia Jyväskylän Aito avioliitto syysjuhlasta

Tiedetoimittaja Marko Hamilo pohti puheenvuorossaan suvaitsevaisten suvaitsemattomuutta konservatiivisia arvoja kohtaan puhuessan siitä mitä mieltä Suomessa saa olla.

Jyväskylän Paviljongissa Aito Avioliitto ry:n syysjuhlassa 26.9. iloittiin onnistuneesta kansalaisaloitekampanjasta joka hätyyttää jo vakavasti 100 000 allekirjoituksen rajaa. Kampanja alkoi 29.3. Vantaan tiedeskus Heurekassa ja nimienkeräys päättyy 29.9. Yhdistys jatkaa aktiivisesti toimintaansa senkin jälkeen. Syysjuhla toi yhteen reilu sata yhdistysaktiivia eri puolilta Suomea yhteisen ruokailun, iloisen yhdessäolon ja asiantuntijapuheenvuorojen äärelle.

"Olemme iloisia ja ylpeitä siitä, että yhdessä olemme saaneet kerättyä lähes 100 000 nimeä tähän mennessä, " tervehti puheenjohtaja Jukka Rahkonen Jyväskylän juhlaväkeä Pariisista, jossa hän oli tapaamassa Ranskan Manif -liikkeen johtajaa Ludovine de La Rocherea, joka hänkin onnitteli suomalaisia menestyksekkäästä kampanjasta

”Olemme iloisia ja ylpeitä siitä, että yhdessä olemme saaneet kerättyä lähes 100 000 nimeä tähän mennessä, ” tervehti puheenjohtaja Jukka Rahkonen Jyväskylän juhlaväkeä Pariisista, jossa hän oli tapaamassa Ranskan Manif -liikkeen johtajaa Ludovine de La Rocherea. Hänkin onnitteli suomalaisia menestyksekkäästä kampanjasta ja rohkaisi jatkamaan työtä avioliiton ja lasten puolesta.

Tilaisuudessa luettiin Timo Soinin tervehdys juhlaväelle, sekä kuunneltiin rohkaiseva videoitu juhlatervehdys Päivi Räsäseltä, joka muistutti, että avioliittolain muutos ei suinkaan ole vielä loppuunkäsitelty. Hän onnitteli yhdistystä ja vapaaehtoisia onnistuneesta kampanjasta ja jalkautumisesta kansan pariin. Ei ole mitään kummallista siinä, että eduskunta kumoaa aiemman eduskunnan huonoja päätöksiä ja lakiesityksiä, Räsänen muistutti.

Yhdistyksen varapuheenjohtaja Susanna Koivula muistutti omassa puheenvuorossaan miten kaikki alkoi ja miten tähän on tultu. Hän muistutti miten alussa monet epäilijät eivät uskoneet kansalaisaloitteen mahdollisuuksiin saada riittävästi nimiä, mutta toisin kävi.

Professori Tapio Puolimatka valaisi kuinka sukupuolineutraali avioliittolaki on lasta kohtaan epäoikeudenmukainen ja perustuu aikuisten halujen ja toiveiden tyydyttämiseen lasten kustannuksella.

Tiedetoimittaja Marko Hamilo puhui kirjan Mitä mieltä Suomessa saa olla? aiheesta ja kuvaili osuvasti kuinka vuosien kuluessa nykyisestä arvoliberaalista suvaitsevaistosta on tullut kaikkein suvaitsemattomimpia eri näkemyksiä, kuin omaansa, kohtaan, kuten Aito avioliitto -kampanjassakin on koettu. Käynnissä on laajempi kamppailu vasemmistolaisen arvoliberalismin ja konservatismin välillä. ”Me emme tätä kulttuuritaistelua aloittaneet. Mutta käydään se. Ja voitetaan se!” Hamilo innosti.

Tuulikki Tepora haastatteli kampanja-aktiiveja heidän kenttäkokemuksistaan puolen vuoden ajalta. Ihmisten kohtaamisiin nimienkeruun merkeissä on sisältynyt iloja ja haasteita sekä monia syvällisiä keskusteluita.

Dosentti Juha Ahvio avasi avioliiton ja perheen merkitystä YK:n lapsen oikeuksien sopimuksessa ja ihmisoikeusjulistuksessa. Hän osoitti, että Aito avioliitto -yhdistyksen näkemys avioliitosta ja perheestä ja lapsen ensisijaisesta oikeudesta biologisiin vanhempiinsa on täysin linjassa näiden YK:n asiakirjojen mukainen.

Varatuomari Jyrki Anttinen kertoi kuinka sukupuolineutraali lakia ei valmisteltu hyvän lainvalmistelutavan mukaisesti ja siksikin se tulee käsitellä uudestaan. Lapsivaikutusten arvioinnin tekemättä jättäminen vastoin lapsivaltuutetun, lakivaliokunnan ja oikeusministeriön suositusta oli vakava lain valmistelutapaan sisältyvä virhe.

Pasi Turunen, yhdistyksen tiedotussihteeri, avasi loppupuheenvuorossaan sitä, kuinka kansalaisaloitekampanjan päätyttyä yhdistys tulee jatkamaan toimintaansa ja suunnittelee jatkossakin vaikuttavansa yhteiskunnassa ja lainsäädännössä ja kouluissa miehen ja naisen avioliiton puolesta. Yhdistystä ei ole perustettu vain yhtä kampanjaa varten. Myös paikallistoimintaa sekä kansainvälisiä yhteyksiä tullaan kehittämään ja hyödyntämään. ”Aito avioliitto on tullut jäädäkseen,” Turunen korosti.

Juhlan juonsi Aito avioliitto ry:n hallituksen jäsen ja toinen tiedotussihteeri Harri Saastamoinen. Tilaisuus päättyi upeaan Finlandia -tanssiesitykseen.

Pois lähtiessään juhlaväki jätti ”kotiinviemisenä” mukanaan tuomansa muutaman tuhat allekirjoitettua kannatusilmoitusta!

Nimiä kansalaisaloitteeseen voi aktiivisesti kerätä vielä 29.9. saakka, joka siis on viimeinen keräyspäivä. Lomakkeiden ei tarvitse olla postissa vielä tuona päivänä, vaan ne voi toimittaa 30.9. eteenpäin mahdollisimman pian. www.aitoavioliitto.fi/kansalaisaloite
Syysjuhla päättyi kauniiseen ja koskettavaan Finlandia -tanssiesitykseen.

Syysjuhla päättyi kauniiseen ja koskettavaan Tarja Vasaraisen tanssiryhmän Finlandia -esitykseen.

Siinä niitä on! Näilläkö 100 000 nimeä rapsahtaa rikki?  Hyvin mahdollista.

Siinä niitä on! Juhlaväen ”kotiinviemiset”. Mahtaako näillä rapsahtaa  100 000 nimen raja rikki? Hyvin mahdollista.

Yhdistyksen aktiivit kohtasivat toisiaan Paviljongin syysjuhlassa iloisissa merkeissä. (Kuva: Outi Nikkilä)

Juhlan juonsi Harri Saastamoinen, joka kiitti yhdistysväkeä ja vapaaehtoisia yhteisestä panoksesta kampanjan hyväksi.

Harri Saastamoinen juonsi tilaisuuden.