Sukupuolineutraali avioliittolaki on uhka sanan- ja mielipiteenvapaudelle

Sukupuolineutraali avioliittolaki tulee toteutuessaan väistämättä kaventamaan sanan- ja mielipiteen ilmaisun vapautta sekä uskonnonvapautta. Näin on käynyt siellä missä vastaavanlainen laki on saatettu voimaan.  Viitteitä tästä on jo nähtävissä myös meillä Suomessa. Sukupuolineutraalin avioliittolain puolustajat luonnollisesti vähättelevät näitä vaikutuksia, koska eivät halua myöntää, että heidän ajamansa lakihanke – jonka mainoslauseiden mukaan piti edistää syrjimättömyyttä ja lisätä vapauksia – tosiasiallisesti johtaakin perinteisen avioliittonäkemyksen kannattajien syrjintään ja heidän perusvapauksiensa rajoittamiseen. Eräät avioliittorevisionistit ovat jo tiedostaneet tämän kehityksen ja pitävät sitä itse asiassa oikeutettuna ja tervetulleena. Todellisuus mainoslauseitten takaa alkaa viimein tulla esiin.

Maailmalta löytyy lukuisia hälyttäviä tapauksia, joissa ihmisten ”väärä” mielipide, eli tässä tapauksessa perinteinen näkemys avioliitosta miehen ja naisen liittona ja avioliiton uudelleenmäärittelyn vastustus, on aiheuttanut henkilölle vaikeuksia. Kyse ei ole rumasta tai sopimattomasta käytöksestä tai edes loukkaavasta mielipiteen ilmauksesta, jota aivan oikein voidaan paheksua, vaan ”väärästä” mielipiteestä koskien avioliittoa. Koska näkemyksen avioliitosta miehen ja naisen muodostamana liittona katsotaan itsessään ilmentävän ”syrjintää”, siitä kiinnipitäminen voi johtaa sangen vakaviinkin seurauksiin.

Dosentti Juha Ahvio valaisee hyvin sitä miten, miksi ja mihin sukupuolineutraali avioliittolaki johtaa:

Mikäli Suomen avioliittolainsäädäntö muuttuu sukupuolineutraaliksi vuonna 2017, muodostuu laista uusi velvoittava yhteiskunnallinen ja eettinen normi, joka tulee osoittamaan, että perinteinen miehen ja naisen välinen avioliittoinstituutio on olemukseltaan epätasa-arvoisen syrjivä ja rotusortoon verrattavissa oleva vastustettava instituutio. Uudesta lainsäädännöstä tulee seuraamaan, että missä tahansa tilanteessa tapahtuva perinteisen avioliiton puolustaminen ja ohjeellisena pitäminen muuttuu määritelmällisesti vihamielisyyttä ilmaisevaksi asenteellisuudeksi. Tämä tosiasia tulee toteutuessaan haastamaan vakavasti sanan- ja uskonnonvapauden Suomessa.  ”Tasa-arvoinen” avioliittolainsäädäntö tulee edellyttämään paitsi velvollisuutta sanoutua irti perinteisistä käsityksistä ja niihin nojaavien instituutioiden puolustamisesta myös velvollisuutta edistää ja puolustaa aktiivisesti uuden lain mukaista aatemaailmaa ja sen pohjalle rakennettuja yhteiskunnallisia instituutioita. Myös kristilliset kirkot ja seurakunnat tullaan velvoittamaan ”vanhaa maailmaa” edustavien ja rasistisen syrjiviksi nyt tuomittujen avioliitto- ja seksuaalieettisten näkemystensä hylkäämiseen ja ”uuteen normaaliin” eli sukupuolettomuusideologian mukaiseen luonnonvastaiseen ja antikristilliseen ihmiskäsitykseen ja sen edistämiseen sitoutumiseen.

Tämä ”logiikka” toimii omalla vääjäämättömällä painollaan ja siitä on runsaasti esimerkkejä ympäri maailman. Kirjoituksen lopussa on joukko linkkejä kansainvälisiin uutislähteisiin, joissa kerrotaan hätkähdyttävistä tapauksista.

Suomi, Kanada, Englanti, Ranska, Yhdysvallat…

Suomessa meillä on tuore esimerkki tämänkaltaisesta. Kuluvana vuonna 2015 eräältä yhdistyksemme aktiivijäseneltä evättiin mahdollisuus osallistua Maailman sarjakuvat ry:n järjestämälle sarjakuvakurssille. Jäsenemme oli merkinnyt kurssihakemukseen taustajärjestökseen Aito avioliitto ry:n. Tästä johtuen kurssin järjestäjät ilmoittivat, ettei häntä oteta mukaan, vaikka olivat aluksi toivottaneet hänet tervetulleeksi kurssille. Tapauksesta on jätetty yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnalle (aik. syrjintälautakunta) valitus syrjinnän kieltämiseksi henkilön mielipiteen vuoksi. Asian käsittely on vielä kesken.

Oikeustieteen professori Bradley Miller on kirjoittanut siitä, mitä sukupuolineutraali avioliittolainsäädäntö on kymmenessä vuodessa aiheuttanut Kanadassa: Se on rajoittanut oikeutta vapaaseen ilmaisuun, omantunnonvapautta ja vanhempain oikeutta julkisissa oppi-laitoksissa sekä uskonnollisten instituutioiden itsemääräämisoikeutta. Millerin artikkeliin kannattaa tutustua yhdistyksen nettisivuilla tästä: Samaa sukupuolta olevien avioliitot kymmenen vuoden jälkeen: Oppitunteja Kanadasta.

Englannin Coalition For Marriageavioliittoliike julkaisi 30 lyhyttä tapauskertomusta (kts: Punished for Believing in TradiTional Marriage: 30 Cases) ihmisistä, joita on eri tavoin rangaistu siksi, että he ovat pitäneet kiinni perinteisestä avioliittonäkemyksestä ja vastustaneet avioliiton uudelleenmäärittelyä. Esimerkiksi, kolmekymmentä vuotta virassa toiminut ranskalainen pormestari Jean-Michel Colo haastettiin oikeuteen, koska hän kieltäytyi vihkimästä samaa sukupuolta olevaa paria. Poliisin kappalainen Brian Ross siirrettiin virastaan, kun hän oli omalla henkilökohtaisella blogillaan vastustanut avioliiton uudelleenmäärittelyä ja sanoi ”Jumalan säätäneen avioliittoinstituution miehen ja naisen väliseksi”. Lontoolainen lastentarhanhoitaja Sarah Mbuyi sai potkut työstään, kun hän oli vastannut kollegansa kysymykseen, uskoiko hän samaa sukupuolta olevien avioliittoon. Englannin Punainen Risti erotti 18 vuotta ansiokasta vapaaehtoistyötä tehneen Bryan Barkleyn siksi, että hän oli yksin ollessaan pitänyt parlamentin edessä kylttiä, jossa luki ”Ei sukupuolineutraalia avioliittoa!”

Yhdysvaltoja kuohuttaa parhaillaan tapaus Kentuckyn osavaltiossa, jossa siviilivihkimisistä vastaava viranomainen, Kim Davis, passitettiin vankilaan vain siksi, että hän kristillisen avioliittokäsityksensä vuoksi kieltäytyi omantunnon syistä laittamasta nimeään samaa sukupuolta olevien parien vihkitodistuksiin. Davis joutui eristysselliin, josta hän vapautui vasta kuuden päivän piinan jälkeen.  Tilanne oli suoraa seurausta Yhdysvaltojen korkeimman oikeuden tuoreesta enemmistöpäätöksestä (5-4) runnoa sukupuolineutraali avioliittolaki juridisesti osavaltioiden kurkusta alas. Niissäkin, joissa osavaltion oma lainsäädäntö määritteli avioliiton miehen ja naisen väliseksi, tai joissa kansanäänestyksellä enemmistö asukkaista oli ilmaissut, että avioliitto on pidettävä miehen ja naisen liittona. Vähemmistöön jääneet korkeimman oikeuden tuomarit (4) olivat kyllä huomauttaneet, ettei korkeimmalla oikeudella perustuslain mukaan ole valtuuksia määritellä avioliittoa osavaltioiden lainsäädännön ohitse. Niinpä korkeimman oikeuden päätös itsessään on monien mielestä Yhdysvaltojen perustuslain vastainen. Davisin tapaus osoittaa, että avioliittokonservatiivien varoitukset avioliiton uudelleenmäärittelyn seurauksista eivät ole olleet aiheettomia.

Nämä tapaukset Suomesta ja muualta ovat herätyshuuto meille. Sukupuolineutraali avioliittolaki tulee väistämättä kaventamaan sanan- ja uskonnonvapautta sekä mielipiteen ilmaisemisen vapautta. Siksi Petteri Hiienkoski on aivan oikeassa kirjoittaessaan, että perinteisen avioliittokäsitykseen pitäytyvien oikeudet on tietoisesti erikseen turvattava tai muuten sukupuolineutraali avioliittolaki jyrää alleen monien kansalaisten perusoikeudet mitään kyselemättä.

Eikä kirkkokaan Suomessa jää koskemattomaksi, vaikka niin on lupailtu.  YLE:n uutisten mukaan (3.3.2015) asiantuntijat ovat jo todenneet, että kirkon käytäntö vihkiä vain eri sukupuolta olevia pareja voi lakimuutoksen myötä johtaa oikeuskanteisiin.

Nämä kaikki ovat heijastusvaikutuksia siitä, että moni on kritiikittömästi omaksunut täysin valheellisen näkemyksen, jonka mukaan miehen ja naisen avioliitto ja siitä kiinnipitäminen sellaisenaan merkitsee syrjintää ja ylläpitää syrjiviä asenteita yhteiskunnassa.

Ei keneltäkään pois?

Alla olevat linkit kertovat karua kieltä klassisen avioliittonäkemyksen kannattajiin kohdistetusta painostuksesta ”sukupuolineutraalin syrjimättömyyden” nimissä. Linkkilistan on koonnut Harri Saastamoinen.

———

Kirjoittaja: Pasi Turunen